Матеріали до уроків з української мови

Тема. Урок-подорож країною Числівниковією. (Узагальнення та систематизація вивченого про числівник)
Мета:
 - закріпити вміння учнів розрізняти числівник з – поміж інших частин мови, які можуть мати числове значення, визначати їх морфологічні ознаки, з’ясовувати синтаксичну роль та виражальні засоби;
- удосконалювати вміння правильно відмінювати числівники та вживати їх у різних типах мовлення; вдосконалювати навички редагування, збагачувати словниковий запас учнів фразеологізмами, прислів’ями, приказками;
- розвивати мовлення і логічне мислення школярів, уміння працювати з науковими джерелами, виділяти головне, точно передавати наукову інформацію, аналізувати та порівнювати мовні явища, розвивати творчі здібності школярів, комунікативну, соціальну, пізнавальну, самоосвітню та особистісну компетенції;
- формувати культуру мовлення і спілкування;
- виховувати прагнення бути всебічно розвиненою особистістю, цікавість до усної народної творчості.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок з інтерактивним навчанням.
Форма проведення: урок – мандрівка.
Форми роботи: індивідуальна, парна, групова, колективна.
Методи й прийоми: робота з комп’ютером, робота з картками, кодоване письмо, «Ланцюжок», незакінчене речення, випереджаюче завдання, ігрові елементи, прийом «Незвичайний початок», «Мікрофон».
Обладнання: мультимедійний проектор, екран, комп’ютер, підручники, тестові завдання, презентація.





Хід уроку
(Слайд 1)
І. Організаційний момент.
Привітання.
День добрий, друзі! Ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнути в мовную безодню!
Тож старайтесь працювати плідно
Протягом всього уроку,
Щоб всі знали на «відмінно»
Мову рідного народу!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. (Слайд 2).
Ось уже стільки років ми з вами мандруємо прекрасною планетою Філологія, континентом Морфологія, а зараз закінчуємо знайомство з чарівною країною Числівниковією. Сьогодні маємо пройти прикінцевий етап нашої мандрівки. Позаду цікаві й раніше не звідані простори цієї країни. Мандруючи Числівниковією, ми будемо робити зупинки, повторюючи вивчене.
     Діти, зверніть увагу на географічну карту континенту Морфологія.
- В яких країнах цього континенту ми вже з вами побували?
- Які з них є самостійними частинами мови?
- Які службові?
   (Слайд 3).
  Які красиві, поетичні назви частин мови! Як не згадати слова відомого українського поета Дмитра Білоуса:      
     Як намистини, диво калинове –
     Частини мови!
     Назви наче й звичні,
     Полюбиш їх - красиві, поетичні!..
     Числівник може визначить тобі
     Число речей, порядок при лічбі. (Прикріплено на дошці)
    
     Саме ці слова будуть епіграфом нашого уроку.
      Сьогодні ми зробимо ще один крок в країну відому, в країну чудову, що нас та чекає й збагачує мову.
     Урок наш присвячуємо закріпленню знань, умінь правильно вживати і писати числівники. Працюючи, памятайте, що ваша робота буде оцінена, покаже, як ви засвоїли тему.
- Діти, що ви очікуєте від уроку?
Очікувані результати  (Слайд 4):
- повторити відомості про числівник;
- відшукувати числівники серед інших частин мови;
- розподіляти за значенням і будовою;  
- удосконалювати вміння правильно їх відміняти та вживати у різних стилях;
- узгоджувати їх з іменниками;
- вміти робити синтаксичний та морфологічний розбір числівників.
Слово вчителя.
Отож до праці.
Знайте:
Учитель                   Діти
Ви – найкращі!      Ми – найкращі!
Ви – активні!          Ми – активні!
Ви – розумні!         Ми – розумні!
Ви – ерудовані!      Ми – ерудовані!
Ви – винахідливі!   Ми – винахідливі.
(Слайд 5)

- Запишіть у зошитах число, класна робота і тему нашого уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя. Перша наша зупинка в країні Числівниковії – Теоретична.
1. Зупинка «Теоретична».
 (Слайд 6)
-  Що зображено на таблиці? (Лексичне значення, граматичні ознаки, синтаксична роль числівника).



Бліц-опитування. «Незакінчене речення».
(Слайд 7)
1. Числівник – це …
2. У реченні числівник виступає …
3. За значенням і граматичними ознаками числівники поділяються на …
4. Числівники, які означають число чи кількість предметів, називаються …
5. Кількісні числівники відповідають на питання …
6. Числівники, які означають порядок предметів при лічбі, називаються …
7. Порядкові числівники відповідають на питання …
8. Кількісні числівники змінюються за …
9. Порядкові числівники змінюються за …
10. Кількісні числівники поділяються …
 (Слайд 8)
(Асоціативна схема)
- Які числівники зображені на слайді?

 1.                                             2.                              3.
           




(Слайд 9)
11. За будовою числівники поділяються на …
12. У складних числівниках на –дцять, -десят відмінюється …
13. У числівниках від двохсот до девятисот відмінюються …
14. У складених кількісних числівниках відмінюються …
15. У складених порядкових числівниках відмінюється …
16. Числівники сорок, девяносто, сто в усіх відмінках, крім Н. в. і Зн. в., мають закінчення …
17. При числівниках два, три, чотири іменник вживається у формі …

ІV. Виконання вправ на вдосконалення умінь і навичок.
1. Зупинка «Морфологічна».
Морфологічний двобій. (Робота в парах).(Слайд 10)
Перший учень називає кількісний числівник, другий утворює від кількісного порядковий.
8, 30, 12, 42, 31,100, 15, 17, 108, 206.

Вісім - восьмий, тридцять - тридцятий, дванадцять - дванадцятий, сорок два - сорок другий, тридцять один - тридцять перший, сто - сотий, п’ятнадцять - п’ятнадцятий, сімнадцять - сімнадцятий, сто вісім – сто восьмий, двісті шість – двісті шостий.

2. Зупинка «Конструювання». (Слайд 11)
Від поданих чисел утворити збірні числівники. (письмово)
9, 10, 11, 20, 15, 19, 23, 30, 6. (Збірні числівники утворюються тільки від числівників 2 – 20 і 30).
(Девятеро, десятеро, одинадцятеро, двадцятеро, пятнадцятеро, дев’ятнадцятеро, тридцятеро, шестеро).

3.  Зупинка «Графічна».
Кодоване письмо. (Слайд 12)
Прочитати речення. Вибрати й записати тільки цифри потрібних речень: у першу колонку – прості числівники, у другу – складні, у третю – складені.

1. Як молодим бував, то сорок вареників з’їдав, а тепер хамелю-хамелю, насилу п’ятдесят умелю.
2. П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся. 3. Розлилися броди на чотири броди. 4. Розумна голова прогодує краще, ніж пятдесят лінивих рук. 5. Не родив сім літ мак, то жили і так. 6. Всі зайці вовків бояться, йде один, а бачать – двадцять. 7. Дві господині в хаті не дадуть ради кошеняті. 8. Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ. 9. Тридцять два білих брати сидять у темній в’язниці. (Зуби). 10. Один батько дев’ятсот сорок синів має, всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб і жолуді).

 (Прості                      Складні                    Складені)
1.2.3.5.6.7.10.              1.4.6.8.                         9.10.
- А які відгадки до загадок?

4. Зупинка «Перешкода». (Слайд 13)
Записати числівники в родовому, давальному, орудному, місцевому відмінках.
(4 варіанти. Хто швидше впорався, той читає).

Шість, сімнадцять, триста.
(Р. шести, шістьох, сімнадцяти, сімнадцятьох, трьохсот)
(Д. шести, шістьом, сімнадцяти, сімнадцятьом, трьомстам)
(О. шістьма, шістьома, сімнадцятьма, сімнадцятьома, трьомастами)
(М. на шести, шістьох, на сімнадцяти, сімнадцятьох, на трьохстах)

5. Зупинка «Спортивна». (Слайд 14)
Граматична фізкультхвилинка. Якщо я називатиму числівник, руки підніміть угору, прикметник – розведіть у сторони, іменник – витягніть уперед.

Стотисячний, семиденний, пятиденка, двадцятимільйонний, столітній, восьмирічка, шеститисячний, шеститонний, двійка, трьохсотий, дев’ятиповерховий, десятка, семисотий, двадцятирічний, сотня.

6. Зупинка «Найуважніший». (Слайд 15)
Упіймай помилку.
- Діти, а з якою частиною мови дружать числівники?
Зачитати словосполучення, виправивши, де потрібно, помилки.

2  стола, 3 явора, 6 центнери, 5 сантиметрів, 3/8 розчину, 10 яблук, 4 хлопця, 2 номери, 3 брата, 5 метри, 10 місяців.
(Два столи, три явори, шість центнерів, пять сантиметрів, три восьмих розчину, десять яблук, чотири хлопці, два номери, три брати, п’ять метрів, десять місяців).

7. Зупинка «Синтаксична». (Слайд 16)
Синтаксичний розбір речень.
Установіть відповідність між членами речення та виділеними словами в прислів’ях.
 1. Підмет             А. Перша ластівка віщує про прихід весни.
2. Присудок         Б. За двома зайцями не ганяйся.
3. Додаток            В. Два ведмеді в однім барлозі живуть.
4. Означення        Г. Через чотири неділеньки додому вертайся.
5. Обставина        Д. Світ широкий, а мати одна.

Відповідь. 1В. 2Д. 3Б. 4А. 5Г.

8.  Зупинка «Фразеологічна».  (Слайд 17)
Прочитайте фразеологізми. Дайте відповідь на запитання, назвавши потрібний фразеологізм.
1. Як ви знаєте далекого родича? (Сьома вода на киселі)
2. Як відповісте людині, котра часто міняє своє рішення? (Сім п’ятниць на тиждень)
3. Що ви скажете людині, яка виснажливо, понад силу, важко працює? (До сьомого поту)
4. Що ви скажете тому, хто жорстоко експлуатує інших? (Дерти сім шкур)
5. Пильнувати з напруженою увагою. (Дивитися обома)
6. Дуже далеко. (За тридев’ять земель)
7. Становище, коли небезпека загрожує з двох боків. (Між двох вогнів)
8. Дуже швидко сходити куди-небудь. (Одна нога тут, друга там)
9. Люди з однаковими вадами. (Одним миром мазані)
10. Дуже схожі (Як дві краплі води)

1. Дерти сім шкур.
2. До сьомого поту.
З. Сім п’ятниць на тиждень.
4. Сьома вода на киселі.
5. Як дві краплі води.
6. Дивитися обома.
7. Одним миром мазані.
8. За тридевять земель.
9. Одна нога тут, друга там.
10. Між двох вогнів.

(Скласти речення і записати в зошит: І варіант – до сьомого поту, ІІ варіант -  як дві краплі води).
- А які ви знаєте ще фразеологізми з числівниками?
яте через десяте, десятою дорогою обходити, семеро одного не ждуть, бути на сьомому небі, як собаці п’ята нога).

9. Зупинка «Інтелектуальна». (Слайд 18)
Закінчити прислівя, вибравши потрібне з правої колонки.
1. Одна ластівка             а семеро з ложкою
2. Сім раз відмір - …          не воїн
3. Один у полі…                  пять пальців
4. Один за всіх, …               весни не робить
5. Сім мішків …                  один раз відріж
6. Знаю, як свої …               всі за одного
7. Один із сошкою …          гречаної вовни і всі неповні
8. Буває год, що …              немає вигоди                                                        
9. День блисне, а …            на день сім погод                                                         
10. З однієї ягоди …           три кисне

1. Одна ластівка… (весни не робить).
2. Сім раз відмір - … (один раз відріж).
3. Один у полі … (не воїн).
4. Один за всіх, … (всі за одного).
5. Сім мішків … (гречаної вовни і всі неповні).
6. Знаю, як свої  … (пять пальців).
7. Один із сошкою, … (а семеро з ложкою).
8. Буває год, що … (на день сім погод).
9. День блисне, а … (три кисне).
10. З однієї ягоди … (немає вигоди).

10. Зупинка «Кмітлива». (Слайд 19)
Випереджальне завдання.
Учениця зачитує загадки,  в яких вживаються числівники. Відгадати їх.

1. Було собі два брати й обидва Кіндрати, через дорожку живуть, один одного не бачать. (Очі)
2. Дві дощечки, дві сестри несуть мене з гори. (Лижі)
3. Стоїть при дорозі на одній нозі, хто її зрушить – плакати мусить. (Кропива)
4. Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)
5. Голова дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна. (Капуста)
6. У нашої панночки сімсот сорочок, а як вітер повіє, то й тіло видно. (Курка)
7. Загородив дід хлівець для п’ятьох овець. (Рукавиця)
8. Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. (Годинник)
9. Котиться клубочок, зовсім без ниточок, замість ниточок – триста голочок. (Їжак)
10. Сорок п’ят і сорок п’ят. Скільки буде? (Вісімдесят  п’ят, від слова - п’ята)

11. Зупинка «Жартівлива».
Кросворд-жарт. (Слайд 20)
Впишіть у клітинки слова, позначаючи їх або їх частини, співзвучні з числівниками, числами.
1. Наказовий спосіб дієслова терти. (Три – 3)
2. Група людей, що складається з батька, матері, дітей та близьких родичів. (Сімя – 7я)
3. Синонім до слова сімя. (Родина – р1а)
4. Права притока Дніпра. (Припять – при5)
5. Те саме, що акторка. (Актриса – ак3са)
6. Чагарникова ягідна рослина з червоними, чорними або жовтими   ягодами. (Смородина – смор1а).
7. Іменник від дієслова підтримати. (Підтримка – під3мка).

1

2


3



4




5





6






7







12. Зупинка «Хвилинка-веселинка». (Слайд 21)
Відгадати ребуси, назвати слова.


Г1а, пі2л, мі100, пі100лет, 100янка, по3вожив, ві3ло, ві3на, 100ляр, 100рона, 3буна, 3зуб, 40а, р1а, с3ж, 100ли.
(Година, підвал, місто, пістолет, стоянка, потривожив, вітрило, вітрина, столяр, сторона, трибуна, тризуб, сорока, стриж, столи).

13. Гра «Третій зайвий» . (Про запас) (Слайд 22)
Знайти одне «зайве» слово. Пояснити, якими критеріями ви при цьому користувалися.

1. Два, пятнадцять, другий.
2. Дванадцять, дванадцятий, третя.
3. Девятсот девяносто третій, третє, шістнадцять.
4. Перший, сто, двадцять сім.
5. Шість, сім, сімдесятий.
6. Десять, один, троє.
7. Восьмеро, тридцятеро, одна друга.
8. Три, десять, сімнадцять.
9. Сімдесят чотири, триста вісім, два.
10. Сорок, сто, одинадцять.

V. Перевірка рівня засвоєних знань та вмінь із теми.
 Виконання тестових завдань (індивідуальна робота).
Варіант 1
1. Вкажіть числівник.
а) двійка; б) вдвох;
в) два; г) подвоєння.
2. На які розряди за значенням поділяються числівники?
а) якісні, відносні та присвійні;
б) власні та загальні;
в) кількісні та порядкові;
г) прості та складені.
3. Виділіть числівник який означає ціле число.
а) дві п’ятих; б) сім десятих;
в) сім; г) три цілих і одна друга
4. Позначте збірний числівник.
а) три; б) тринадцять;
в) троє; г) тридцять.
5. Визначте дробовий числівник.
а) дев’яносто; б) дев’ятеро;
в) дев’ять цілих і шість десятих; г) дев’ятнадцять;
6. Вкажіть порядковий числівник.
а) вісім; б) восьмеро;
в) одна восьма; г) восьмий.
7. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні.
а) шість, шестеро, шостий;
б) п’ять, п’ятеро, одна п’ята;
в) перший, другий, сто;
г) двадцять, двадцять один, двадцятий.
8. Позначте простий числівник.
а) сто десять; б) одна третя;
в) третій; г) сорок два.
9. Знайдіть форму орудного відмінка числівника три.
а) три; б) трьох;
в) трьом; г) трьома.
10. Знайдіть форму давального відмінка числівника сорок.
а) сорок (дівчат); б) сорока (дівчат);
в) сорока (дівчатами); г) сорока (дівчатам);
11. Вкажіть розряд за значенням числівника шістнадцять.
а) ціле число; б) збірний;
в) дробовий; г) порядковий.
12. Вкажіть правильну форму орудного відмінка числівника сто.
а) стома; б) стами;
в) ста; г) сто.

Варіант 2
1. Вкажіть числівник.
а) тричі; б) трійня;
в) п’ять; г) трійка.
2. Які числівники означають кількість, що складається з певного числа частин цілого?
а) цілі числа; б) дробові;
в) збірні; г) порядкові.
3. Виділіть числівник який означає ціле число.
а) п’ять шостих; б) вісім цілих і одна друга;
в) нуль цілих і п’ять десятих; г) десять.
4. Позначте збірний числівник.
а) три; б) тридцять дев’ять;
в) триста; г) тринадцятеро.
5. Визначте дробовий числівник.
а) семеро; б) три сьомих;
в) сімдесят три; г) сімсот тридцять.
6. Вкажіть порядковий числівник.
а) п’ятнадцятеро; б) одна п’ята;
в) п’ятнадцятий; г) п’ятнадцять.
7. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні.
а) один, одна друга, другий;
б) двоє, двадцять, дві третіх;
в) вісім, восьмеро, восьмий;
г) сім, сьомий, сімдесят.
8. Позначте складений числівник.
а) два; б) другий;
в) одна друга; г) двадцять.
9. Знайдіть форму родового відмінка числівника п’ять.
а) п’ять (друзів); б) п’яти (друзів);
в) п’яти (друзям); г) п’ятьма (друзями)
10. Знайдіть форму давального відмінка числівника сто.
а) сто (лікарів); б) ста (лікарям);
в) ста (лікарів); г) ста (лікарями).
11. Вкажіть розряд за значенням числівника семеро.
а) ціле число; б) збірний;
в) дробовий; г) порядковий
12. Вкажіть правильну форму орудного відмінка числівника сорок.
а) сороками; б) сорока;
в) сорокома; г) сорокма.


VІ. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання.
Учитель.
- Діти, чи можемо ми обійтися без числівників?
Отже, як бачите, без числівників нам ніяк не обійтися в мовленні.

1. Рефлексія. (Слайд 23)
«Мікрофон».
1. Чи досягли ми  поставлених цілей?
2. Чи задоволені ви результатами своєї роботи?
3. Що вам найбільше сподобалось на уроці?
4. Що не сподобалось на уроці?
5. Яку тему потрібно довчити?

2. Виставлення й мотивація оцінок.
VІІ. Домашнє завдання. (Слайд 24)
1. Повторити теоретичний матеріал про числівник.
2. Виконати вправу 497 (c. 185)
3. Високий рівень. Скласти звязну розповідь «Числівники в моєму мовленні».

  

Урок  у 6 класі.

Тема: Незмінювані іменники.Відмінювання іменників, що вживаються тільки у множині.
Мета: дати учням поняття про незмінювані іменники, формувати вміння  вирізняти їх у реченнях та правильно вживати в мовленні; пояснити особливості відмінювання іменників, що вживаються тільки у формі множини, формувати вміння визначати відмінки використаних у реченнях і текстах іменників, що вживаються тільки в множині, відмінювати такі іменники;  правильно вживати такі іменники у формах непрямих відмінків у власному мовленні; удосконалювати культуру усного та писемного мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, картки для роботи у групах .


Хід уроку:
І. Організація класу.
– Доброго дня, любі друзі. Саме так я хочу вас називати. Тому що сьогодні я вперше прийшла до вас на урок і сподіваюсь на вашу дружню підтримку. Я хочу пройти разом із вами цікавий маршрут країною Іменниковою. Сподіваюсь , що ми ітимо пліч-о-пліч, як справжні друзі.

Зупинка 1-а – майдан «Знайомств»
1.Прийом «Мене звуть…Мій друг про мене б сказав…»
- А мої друзі про мене б сказали, що я умію цінувати найважливіше. Що саме -  згогадайтесь із наступного мультика.( Перегляд мультфільму).
- Так, я умію цінувати дружбу. Тому легко долаю будь-які труднощі. Сподіваюся: дружба допоможе сьогодні і нам на уроці. Оскільки ми згуртувалися у групки і будемо виконувати різні види завдань колективно, нам потрібно дивитися в одному напрямку і допомагати один одному.

Епіграф уроку: Людина з друзями - степ із квітами, а людина без друзів - жменя попелу.
Прислів'я

2. Вправа «Кошик для сміття»
-Звичайно, дружити не просто. Адже кожен має якісь негативні риси, які заважають дружно працювати. Отож, наступна вправа «Кошик для сміття»: кожна група одержала картки із назвами моральних якостей. Протягом 1 хв обдумайте, які риси з перерахованих невластиві героям переглянутого мультфільму. Відберіть їх і викиньте у кошик для сміття.

І група – лінощі, зло, порядність,доброзичливість, гумор.
ІІ група – заздрощі, песимізм, добро, активність, чесність.
ІІІ група – завидки, байдужість, справедливість, повага, відповідальність.
- Я рада, що ви правильно зорієнтувалися і відкинули лінощі, зло, заздрощі, песимізм, завидки і байдужість. Отже, я готова скласти рецепт хорошої групи:
Взяти 18 учнів , очистити від лінощів і заздрощів і розчинити у доброзичливості, змішати з активністю, додати склянку поваги і дрібку гумору. Злегка підігріти.
- А чи смачна вийде справа , покаже ваша робота на уроці.

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

- Хоча й потрапили у кошик для сміття лінощі, заздрощі і  завидки, нам без цих слів не обійтися, бо вони тісно пов’язані з темою сьогоднішнього уроку.

- А що ви можете сказати про ці іменники? Чи можна в них визначити рід?
- Як визначити число цих іменників?
- Отже, це множинні іменники. Ваші правильні відповіді відкривають нам шлях далі і тому ми рухаємося до 2-ої зупинки.

Зупинка 2-а – галявина Загадкова

1. Вибірковий диктант. Виписати іменники, що вживаються тільки у формі множини (у початковій формі). Пояснити, чому відмінювання таких іменників розглядається окремо.

А більше, Боже, нічого мені не треба, лиш зміряй людям більше на точних терезах неба. (О.Галета.) Шукає Муза чарівного зела у надрах серць? (М.Доленго.) Біда біля дружби тримається, як пісок на вилах. (Нар.творч.)

- Як ви розумієте останнє речення?
- Я з вами погоджуюсь : де дружба, там місця біді і труднощам немає. От і наша дружна робота допомогла з’ясувати тему уроку.
- Рухаємося далі.

Зупинка 3-я – ліс  Чудес

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

- Отже, на уроці ми будемо відмінювати іменники, що мають форму лише множини. А також визначатимемо, чи всі іменники можуть змінюватися за відмінками. Запишіть тему уроку у зошити.
Правильно відмінювати слова - це важливо, але не всі, на жаль, це розуміють. Ось, наприклад, я знайшла у коридорі школи, коли йшла на урок  записку.
«Якщо ви, зубрилки-відмінники, не будете підказувати на уроках бідо­лашним двієчникам, я поріжу всі ваші пальто, а з кашнів зв'яжу довжелез­ну боу. З вас усіх натовчу такого пюра, якого ще не зазначали в жод­ному мені. Не шукайте мене. Бігаю  я швидко, не наздоженете мене ні автом, ні таксою, ні на метрі. Ховаюсь так, що не побачите мене ні в окулярах, ні в пенсні.»

- Діти, чи ніщо не ріже вам вуха, коли ви слухаєте цю записку?
Вкажіть допущені помилки у напи­саному тексті. Які іменники вжито неправильно?


ІV. Вивчення нового матеріалу.
Зупинка 4-а – дерево Мудре

- Не будемо гаяти час. Щоб сова , яка живе на дереві Мудрому підказала нам подальшу дорогу, проведемо лінгвістичне дослідження.
1. Визначити в поданих реченнях відмінок іменників  шосе та Деркач, вказати, якими вони є членами речення.
Софія Деркач сиділа біля Василька Деркача і з острахом спостерігала, як все шосе загриміло, заскрипіло, затупотіло. Великі вантажні авто з гуркотом з'їжджали з шосе. З’їхав вбік і  екскурсійний автобус. Софійці Деркач здалося, що автобус над шосе зупинився, мов над білою прірвою. Василю Деркачу теж стало страшно на цьому гірському шосе, проте він переборов страх, обійняв дівчинку і вперше в житті заспівав. (О. Гончар.)
- Отже, можна зробити висновок, що в  українській мові є ряд слів, що не відмінюються.

Зупинка 5-а – місток через річку Незмінну

2. Щоб перейти місток через річку Незмінну , виконаємо вправу «Знайди пару»
- Спробуємо згадати незмінні слова ( учитель зачитує значення слова , а діти відшуковують відповідне слово і гронують на дошці за кольорами : блакитний, рожевий, зелений)

Столиця Грузії, дружина Івана Петренка, столиця Японії,Організація Об’єднаних Націй, українське телебачення, поїзд­ка за кордон, дочка Івана Сидорука, теплий шарф,атомна електростанція, окуляри без оправи, невеликий гама­нець, людиноподібна мавпа, маленькі коні.
Для довідок: ООН, УТ,Тбілісі, Токіо, турне, пенсне, кашне, АЕС, шимпанзе, поні, Софія Петренко, Оксана Сидорук.
- Отже, ми утворили три тематичні групи слів. Спробуємо їх назвати:
Блакитний – слова іншомовного походження на голосний.
Рожевий – українські жіночі прізвища на приголосний і –о.
Зелений – ініціальні абревіатури.
Зупинка 6-а – Долина Спостережень

- Ви добре впоралися із попереднім завданням, і тому ми опинилися у долині Спостережень.

3. На нас чекає «Мовне протиборство». Прочитайте речення зробіть висновки про можливості відмінювання виділених слів у російській та українській мовах.

І і ІІІ групи . Рос. мова :Различного рода пальто известны достаточно давно, и обычно использовались как официальная одежда, а также в качестве военной униформы. В XVII веке пальто входит в широкую моду и становится популярно среди представителей различных классов населения.

Укр. мова: Різноманітні види пальт відомі досить давно і використовувалися як офіційний одяг, а також у якості військової уніформи. У XVII столітті пальта входять у загальну моду і стають популярними серед представників різних прошарків населення.

Увага! Іменник пальто на відміну від російської мови відмінюється.

ІІ група.
Російською
Українською неправильно
Українською
правильно
Коментар
ВУЗ
ВУЗ
ВНЗ, виш
В українській мові нема слова «учоба», є іменник «навчання»; відтак правильна назва «вищий навчальний заклад» або «виш» (вища школа).Наприклад, навчатися у виші.

Увага! Російська абревіатура ВУЗ українською перекладається ВНЗ або виш. Слово «виш» відмінюється.

Зупинка 7-а – непрохідні джунглі

- Ми добре попрацювали над темою «Незмінювані іменники». Проте маємо зібратися із силами, тому що на нас чекає ще відмінювання іменників, що мають форму лише множини.

- Нас чекає важке випробування, адже ми опинилися у непрохідних джунглях. І вибратися з них зможе тільки той, хто допоможе відновити кластер, тобто неповністю заповнену схему. У порожні кружечки потрібно вписати назви тематичних груп іменників, що мають форму лише множини. А допоможе вам підручник ( с.120, впр. 299)
4. «Кластер»


- Для початку згадаємо тематичні групи таких іменників і заповнимо кластер.

Множинні іменники


ножиці                               1. Парні предмети

двері

хащі                                   2. Речовини             

гроші

вершки                              3. Сукупності предметів

веселощі

гордощі                             4. Відрізки часу, свята

Черкаси

Альпи                                5. Почуття

канікули

іменини                             6. Географічні назви

парфуми
 

Деякі іменники мають тільки форму множини. Це назви:
•    парних або таких, що складаються з кількох частин, предметів: ножиці, окуляри, двері, сани, меблі, шахи;
•    речовин: вершки, дріжджі, консерви, парфуми;
•    сукупностей предметів: гроші, джунглі, надра, хащі;
•    відрізків часу, свят, обрядів: канікули, іменини, вечорниці;
•    почуттів, станів: жалощі, гордощі, веселощі, прикрощі;
•    географічні назви: Черкаси, Альпи, Афіни.

Зупинка 8-а – стежина Наслідувань
- Ви гарно попрацювали, тому й вибралися із джунглів на стежину наслідувань.

5. Робота з таблицею.

Відмінювання іменників,
що вживаються тільки у формі множини
Н.
Люди        
ворота
гроші
Р.
людей                       

грошей
Д.
людям
воротам, воротям
грошам
Зн.
людей
ворота
гроші
Ор.
людьми
воротами, ворітьми
грішми, грошима
М.
(на) людях
(на)воротах, воротях
(у) грошах
Кл.
люди
ворота
гроші
Увага !У родовому відмінку бувають:

а) закінчення -ей: грошей, гусей;

б) закінчення -ів: в’язів, граблів;

в) нульове закінчення: вил, воріт, дров, збоїн, конопель, лещат, ночв (частіше ночов), ясел, ясен, грабель.

6.  Провідміняти іменники  двері ( усно), кросівки( письмово біля дошки), штани ( письмово самостійно).

Зупинка 9-а – поле Словозмін

- Ось і привели нас ваші знання і старання на поле Словозмін.

7. Вправа «Редактор».
Прочитайте речення, подані в дужках іменники запишіть в потрібній формі. Визначте відмінки цих іменників, закінчення виділіть.

І група. Аби ми були, а (гроші) будуть. Від (гроші) усе лихе на світі. Не знає (гроші) ціни. (Гроші) май, а про чорний день дбай. Закону (гроші) не зламаєш. Розкидаєшся (гроші), наче їх з води брав, забув, що з людського поту. Щастя не в (гроші), а в друзях.
Народна творчість.

ІІ група. На склі стареньких (окуляри) застигла радісна сльоза. (М.Руденко.) Базіка радий (теревені), шкідливим у житті буденнім. (С.Брант.) П’ять пальців твоєї руки неоднакові. Де ж ти бачив двох подібних (люди) ?( В. Підпалий.) Люби життя: внім є краса, хоч ( люди) й журяться похилі, хоч горе бачать ( небеса)  і тане мрія в небосхилі.( Х. Алчевська.) З високих дум святих ( скрижалі) всі наші ( радощі) і жалі.( М. Вороний)

ІІІ група. На словах, як на (цимбали), а на ділі, як на балалайці. Тесля завжди без (ворота), а швець без чобіт. Поганий танцюрист і в (штани) запутається. Міняйло без (штани) ходить. Куди коваль з (кліщі), туди й рак з клешнею. У нього щелепи міцніші від (обценьки). Година горя довша, як рік (радощі).
Народна творчість.               

V. Виконання  вправ на закріплення.

Зупинка 10-а – інтелектуальний лабіринт

- Ми  дружно попрацювали, навчилися відмінювати іменники, що мають форму лише множини. А також зрозуміли, що в українській мові є незмінювані іменники. Отже, спробуємо пройти інтелектуальний лабіринт, застосувавши набуті знання.

1.«Лексичний єралаш»
Встановити відповідність. Два-три слова увести до самостійно складених речень так, щоб вони відповідали на питання  непрямих відмінків.  Чи змінюються такі слова?
Лексичне значення
Слово
1. Почесна назва видатних діячів у різних галузях мистецтва.
А.Колібрі
2. Підземна міська залізниця
Б.Жабо
3. Широке жіноче пальто, здебільшого хутряне.
В.Каное
4. Найменша пташ­ка
Г.Портмоне
5. Невеликий гама­нець
Ґ. Метро
6. Оздоба з мережива або з тонкої тканини на сорочці, блузі, сукні.
Д.Манто
7.Невеликий спортивний човен.
Е.Маестро

2. «Четверте зайве»
 Знайдіть четверте зайве. Вибрані іменники поставте у формі  родового відмінка, запишіть їх у зошити

Діти, лоша, весна, подорож.
Міцність, орел, листоноша, кури.
Проміжок, верба, анекдот, ночви.
Зайча, дрова,ліс, сонце.
Ясла,день, школа, місяць.
Новина,хитрощі, острів, долина.

Зупинка 11-а – височина Фразеологізмів

- Як бачите, ми все ближче до мети. Разом ми перейшли на височину Фразеологізмів і влаштуємо там аукціон значень.
3.Вправа 304. Поясніть самостійно значення наведених фразеологізмів. А потім перевірте їх за словником.

Дрижаки хапати -
Наламати дров –
Завидки беруть –
Зашпори заходять –
Злидні обсіли -

VІ. Підбиття підсумків уроку.
Зупинка 12-а – гора Звершень

- Я дуже рада, що непростий шлях до гори Звершень нам таки вдалося пройти. Я вважаю, що ми піднялися на вершину знань, тому що вивчили новий матеріал і навчилися його застосовувати. Хочу почути, де ви бачите себе : у підніжжі гори, посередині  чи на вершині. Поясніть.

VІІ.Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.
І рівень
* Іменники, що вживаються тільки у формі множини, підкреслити як члени речення, визначити відмінок.

І. Годі, діброво, тобі сумувати… Глянь, зеленіють високі Карпати… (З.Красівський.) Як попіл, падали на гай холодні присмерки. (М.Рильський.) До гострих пахощів гречок примішувався свіжий дух материнки, ромену та чебрику. (О.Кониський.) В хлопців щелепи, як жорна, під pум'янцем ходять жовна. (Л.Костенко.) Ворона з'їла гаву, сиром закусила. У лестощах бува магічна сила! (В.Лагода.) Наївся дрижаків. (Нар.творч.)

ІІ рівень
* Розподільний диктант. Іменники, що вживаються тільки у формі однини та тільки у формі множини, записати у дві колонки у формі родового відмінка.

Карпати, Україна, мідь, мед, іменини, двері, Жуляни, нафта, заробітки, Донбас, хащі, боротьба, сукно, терези, Львів, ясна, Суми, молоко, джунглі, сум, макарони,  вермішель, ночви, алюміній, бетон, ясла, канікули.

ІІІ рівень
*Вибірковий диктант. Виписати незмінні іменники. Пояснити значення кожного, у разі потреби  звернувшись до словника.

    І. Там соловей виводить скерцо у надвечірній тишині… (Д.Фальківський.) Колібрі - єдиний птах, який може нерухомо висіти в повітрі і навіть літати в зворотному напрямку. (З підручн.)  Фламінго - мов марево ніжне. (Є.Гуцало.) Загостила зеленавість у моє вікно. Врешті, маю у кімнаті весняне пано. (О.Лупій.) Ця дивна музика сходів… Ця тиша барви індіго… (Л.Костенко.)
     ІІ. Сіє небо дощами, як мливом, в гаражах сплять авто, як кроти. (Д.Іванов.) Надій стискалось портмоне, а ви не кликали мене. (С.Кочерга.) Ми не знаходим порятунку в слові, пізнавши есперанто нелюбові. (О.Кіс.) Він буде бить мене, як схоче: і знизу, й справа, і згори, і нижче пояса. І очі хова продажний рефері. (Б.Олійник.) Тут буває туман, сльота і негода, і жінки  куце  міні ховають в плащі. (С.Голованівський.)

ІV рівень

* Визначити іменники, що вживаються тільки у формі множини. Доповнити текст власними роздумами.

Як ото дехто тримається за гаманець із грішми! Але гроші випурхують з рук, либонь, ще проворніше, ніж виривається з пальців зловлена уві сні казкова жар-птиця.  Та не всі покладаються на силу грошей, знаходиться багато таких,  що з дитинства і до старості  дбають про знання,  досвід, розум, бо й сила перед розумом никне, бо жодні статки не дорівняються в ціні до золотого слова.
За Є.Гуцалом.

ІХ. Рефлексія
- А закінчити урок я б хотіла  притчею
Було собі два друга. І дуже міцною була їхня дружба. В якийсь момент друзі посперечалися, і один з них дав ляпаса іншому.
Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску:
«Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
Вони продовжували йти, і знайшли оазис, в якому вони вирішили відпочити. Той, який отримав ляпаса, ледь не потонув, але його друг врятував. Коли він прийшов до тями, він написав на камені:
«Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».
Інший запитав:
- Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
Друг відповів:
- Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли стерти це. Але коли хто-небудь робить щось добре, ми повинні вигравіювати це на камені, щоб ніякий вітер не зміг стерти це.
- Хочу побажати вам, діти, мати справжніх друзів, добрі справи яких варто було гравіювати на камені.




2 коментарі: