середа, 20 січня 2016 р.

Відкритий урок

Тема уроку. Народна казка "Мудра дівчина".
Уявлення про добро та зло у казці. Характеристика персонажів

Мета уроку: поглибити знання дітей про види казок; ознайомити зі змістом казки “Мудра дівчина”; розвивати навички виразного читання; формувати уміння висловлювати моральні оцінні судження, складати характеристику дійових осіб казки;утверджувати думку про обов'язкову перемогу добра над злом; виховувати кращі людські якості, здатність виходити зі скрутного становища; формувати оптимістичний світогляд


Хід уроку:

І. Повідомлення теми, мети і завдань уроку .
Мотивація навчальної діяльності учнів
Все - із доброго чи злого
Починається з малого:
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка.
Хліб - з маленької зернинки,
Дощ - із чистої краплинки.
Ну а наш урок, будь ласка,
Починається - із казки.(1 слайд)
Сьогодні, діти, ми продовжуємо мандрувати фольклорними стежинами українського народу. На цей раз вони привели нас до народної казки “ Мудра дівчина”. Запишіть тему уроку в зошити. А я одразу хочу нагадати вам , що ми сьогодні працюємо у творчих групах.
У нас є мовознавці, літературознавці, фольклористи та юні театрали.
- Що ви очікуєте від уроку з такою назвою?
- Отже, завдання уроку:( 2 слайд)
Поглибити знання про казку та її різновиди.
Розкрити зміст казки “Мудра дівчина”
Охарактеризувати головних героїв
Визначити головну думку казки
Епіграфом до нашого уроку стане народне прислів'я
“Мудрість- найбільше багатство”(3слайд)
- Фольклористи, нагадайте ,що таке прислів'я?
- Чи згодні ви з цим висловом?
- А що таке мудрість?
- Мудрість та розум – це тотожні поняття?(Мовознавці , а як тлумачить це поняття словник?)
- Отже, бачимо, що слово мудрість має більш глибокий зміст і поєднує в собі одразу декілька чеснот(4 слайд)
- Сьогодні нам доведеться дати відповідь на питання , в чому ж виявилась мудрість головної героїні казки - Марусі.  

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Що таке казка?(5 слайд)
Яку казку називаємо народною?
А як називається казка, що має автора?
На які види поділяються казки?
Доведіть ,що твір “Мудра дівчина є казкою.
Які слова у казці були незрозумілими?(мовознавці тлумачать)

ІІІ. Робота зі змістом казки.
Словникова робота(5 слайд)
ізласкавився - виявив співчуття
позиватися - судитися
хорт - порода мисливських собак
гребінь, гребінка, днище  - приладдя для прядіння
рундук - ганок
- До якого ж виду казок належить казка ”Мудра дівчина”?
-В чому особливість соціально-побутових казок?
(В побутових казках розповідається про життя людей, про те, як вони шукають справедливості, в цих казках відсутні елементи фантастики, тварини не розмовляють)
- І дійсно, в побутових казках люди опиняються перед вибором: іти по життю з правдою чи  з кривдою, обрати багатство чи честь. І досить часто на шляху до свого щастя їм доводиться пройти  важкі випробування.
- От і казка ”Мудра дівчина” починається суперечкою двох братів.
- Про що вони сперечаються?
- Як ви оцінюєте вчинок багатого брата?
- Чи такі стосунки мають бути між рідними людьми?
- А які?
- Як брати вирішили розв'язати суперечку?
- Чому брати пішли позиватись саме до пана?( Хто мав гроші, той мав владу)
- Як усе відбувалось нам продемонструють наші актори.

IV. Сценічне відтворення уривку казки “На суді у пана”(6 слайд)
Колективне  обговорення. “ Мозковий штурм”
- Чи можна суд пана назвати справедливим?
- Навіщо він загадав братам загадки?
- А що таке загадка?
- Чи кожна людина здатна відгадати загадки?
- Чому ж тоді багатий брат назвав панську загадку дурницею?
- Чому чесність бідного брата так розізлила пана?
- В чому виявилась мудрість Марусиних відповідей на загадки пана? (в її відповідях немає думки про багатство та наживу, в них криється глибокий зміст та істина)
- Як багатий пан вирішив провчити бідну, але розумну дівчину?(загадав 3 завдання, які не можливо було виконати)

V. Фізкультхвилинка.(7 слайд)  

VI. Робота з підручником. Виразне читання ланцюжком.(діти читають епізоди, в яких пан задає Марусі завдання, а вона відповідає).(8 слайд)
Обговорення прочитаного: ”Мозковий штурм”
- Чи можна було виконати завдання пана?
- Які риси характеру виявила Маруся у двобої з паном?
- Коли остаточно пан зрозумів, що нічого не вдіє з цією дівчиною?
- Як ви гадаєте, з якою метою народ створив казку “Мудра дівчина”?
- Що возвеличується, а що засуджується у казці?
- Літературознавці, чи зустрічається образ мудрої дівчини в казках інших народів?(повідомлення літературознавців)
- Яка головна думка казки?
Головна думка казки: возвеличення мудрості, кмітливості Марусі; засудження байдужості та зажерливості пана.
Висновок: не багатство красить людину, а розум.(9 слайд)

VII. Характеристика персонажів казки. Робота у групах.
1.Складіть колективну характеристику-сонечко до кожного з персонажів казки.
1 група-багатий брат
2 група-бідний брат
3 група - пан
4 група - Маруся
Захист робіт
2.Складання сенканів. А тепер, опираючись на прослухані характеристики, складіть індивідуально сенкан до запропонованого образу.

VII. Портретний вернісаж “ Казкові герої очима дітей”
- Скільки головних героїв у казці?
- Чи знайшли ви опис зовнішності головних героїв?
- Пропоную поглянути на ілюстрації Олени Сапожкової до казки.(10 слайд)
- А як же ви побачили головних персонажів казки?(демонстрація дитячих малюнків)
VIII. Підсумок уроку. Оцінювання. Підсумкова бесіда:
- Чи справдились ваші очікування?
- Що вам сподобалось на уроці?
- Чому вас навчила казка ”Мудра дівчина”?
- Діти, колись царю Соломону запропонували обрати владу, багатство чи мудрість. Він обрав останнє і не помилився, бо завдяки своїй мудрості здобув і славу, і багатство . Я бажаю вам бути мудрими і гідно долати усі життєві перешкоди.
До нових зустрічей!(11 слайд)

Немає коментарів:

Дописати коментар