понеділок, 28 серпня 2017 р.

Уроки літератури рідного краю. 5 клас


Наталя Погребняк «Треба мріяти  завжди»
Мета: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Наталії Погребняк, місцевої поетеси, піснярки, формувати зацікавлення її творчим доробком, забезпечувати особистісне ставлення до літератури рідного краю; розвивати вміння висловлювати свої думки про автора твору, художні образи; прищеплювати естетичні смаки, виховувати почуття прекрасного, вміння насолоджуватися як художнім, так і музичним твором, а також формувати почуття гордості та поваги до Н. Погребняк, як до талановитої поетеси-землячки.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь .
Обладнання: виставка творів, проектор, мультимедійна презентація, записи пісень «Дитинства світ», «Треба мріяти завжди», дитячі малюнки.
                                                                                                                Епіграф: 
                                                                                           Тобою, музико,завжди живу,                                                                                                                  Своєю музою тебе зову.                                                                                                                                          Н. Погребняк
                                                                                          Нас дитинства світ казковий                                                                                                                  знов у гості кличе всіх…                                                                                                                                        Н. Погребняк
Хід уроку
Організаційний момент
Мотивація навчальної діяльності учнів. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
Учитель. Сьогодні ми в черговий раз маємо можливість поринути у світ літератури. Проте сьогоднішній урок особливий тим, що доторкнемося ми до літературних джерел рідного краю , зануримося у чарівний світ дитинства та піднесемося на крилах музики до казкових мрій.
Світ дитинства! Такий неповторний і чарівний!
А що для кожного з вас дитинство?
Складання асоціативного куща «Дитинство»

  • гра
  • мрії
  • друзі
  • радість
  • сміх
  • пісні
  • пустощі
  • таємниці
  • нові відкриття



Так, безперечно. Найцікавіший період у житті – це дитинство. Адже саме дитиною ти відкриваєш для себе світ.                                                                                                                                 Коли я була маленькою, то хотіла якомога швидше вирости, стати дорослою. Але зараз мені хочеться повернутися в дитинство, побути, хоча б на годину, малям. Бо дитинство – це безтурботний час, коли можна постійно відкривати щось нове. А ще: всі навколо готові в будь-яку мить прийти на допомогу тобі. Кожна людина має спогади про  свої дитячі роки. Дитинство – це наші друзі й приятелі, маленькі невдачі і радощі, великі пригоди, таємниці і мрії.                                                                                                                                          
Про чарівний світ дитинства ми і поведемо сьогодні мову. А допоможе нам у цьому наша поетеса-землячка і піснярка Наталія Володимирівна Погребняк. Саме її перу належить пісня «Дитинства світ». Але спочатку запрошую вас ближче познайомитися із Наталею Володимирівною.
Виступ підготовленого учня із біографічною довідкою
Погребняк Наталія Володимирівна народилася у селі Бабчинці Могилів-Подільського району (тепер Чернівецького) Вінницької області.  Закінчила Тульчинське училище культури (1983) та Вінницький педагогічний інститут імені М. Островського (1989).                                           Автор поетичних збірок «Не шукайте папороті квіти» (2001), «Тульчину  400 років» (2007), «Відлуння тиші» (2012),  «Вітражі сьогодення» (2015) та книги віршів і загадок для дітей «Прочитай і розмалюй» (2008).Член обласного літературно-мистецького об’єднання ім. В. Стуса, заступник голови Тульчинського районного літературно-музичного об’єднання «Оберіг», голова районної громадської організації «Ґречні пані».  Лауреат  обласної літературно-музичної премії «Кришталева вишня» (2001).                                                                      На слова Н. Погребняк композитором Ольгою Янушкевич створено понад 100 пісень, частина з яких увійшла до компакт-дисків О. Янушкевич «Дитинства світ», «Я малюю мрії», «Коли співає «Мрія» та «Дай, Боже, щастя!»                                                                                              За фахом і покликанням – учитель світової літератури з багатолітнім стажем. Працює в Тульчинській загальноосвітній школі І-ІІІ ст.-ліцеї-інтернаті.
 ІІІ.   Опрацювання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.
Учитель. Лірика Н. Погребняк пронизана любов’ю  до України, її історії, батьків, родини, традицій. Окрему сторінку творчості поетеси займають твори для дітей. Багато з них стали піснями. Прослухаймо одну із них                                                    
  «Дитинства світ».
Нас дитинства світ казковий знов у гості кличе всіх.
По доріжці веселковій, де лунає дружний сміх
Де на кульках кольорових лине в небо дітвора.
Бо країна ця чудова – світ любові і добра. 2р.

Дитинства світ,чарівний світ.
Це світ рожевих добрих мрій.
Це до зірок швидкий політ
Віночок сонячних надій.
Це світ добра, це ліс і луг.
Це я, це ти, мій найдорожчий друг.

Тут і гноми, і чаклунки у країні цій живуть.
І різдвяні подарунки під ялинками нас ждуть.
Тут навкруг лунає дзвінко дивних птахів ніжний спів.
Біля кожного будинку є крамниця добрих див.
1    Виразне читання поезії.
Бесіда:
Чи сподобалась вам ця пісня?
Який настрій вона викликала у вас?
Якою є країна дитинства?
Хто живее у цьому світі?
Яка головна думка твору?
Який художній засіб переважає у поезії? Проілюструйте прикладами з твору (Епітет: Світ казковий, по доріжці веселковій, країна чудова, чарівний світ, віночок сонячних надій, лунає дзвінко дивних птахів ніжний спів, крамниця добрих див).
Літературна хвилинка.
Наведіть визначення епітета (Художнє означення)
А які ще художні засоби помітили ви у творі? (Метафори)
Дайте визначення метафори (Поетичний вислів, що розкриває ознаки предмета чи явища шляхом перенесення на нього ознак іншого предмета чи явища).
Наведіть приклади вживання метафор (дитинства світ знов у гості кличе всіх, світ любові і добра, світ мрій, віночок сонячних надій, різдвяні подарунки під ялинками ждуть, крамниця добрих див).
3.   Власний світ дитинства ви намагалися намалювати у своїх роботах. Цікаво, а яким ви його зобразили?
Демонстрування ілюстрацій до поезії «Світ дитинства».
4.   Метод «Прес». Кожен учень висловлює свою думку, закінчивши речення: «Я не можу уявити своє дитинство щасливим і безтурботним без…»
Учитель. Як прекрасно, що ми вміємо мріяти і фантазувати. Це вміння робить нас по-справжньому щасливими. В цьому переконуєшся, коли знайомишся з наступною поезією-піснею Н. Погребняк «Треба мріяти завжди»
Треба мріяти завжди
Хай на вулиці мороз, ще й дощ,і
Треба, щоб тепло було у душі.
І тоді в похмурі дні, сірі дні
Ми співаємо пісні, ось такі пісні.
            Приспівв
Треба мріяти завжди.
В час удачі в час біди.
Треба мріяти завжди 2р
Треба мріяти завжди.
І відступлять холоди
Оживуть усі сади.
Треба мріяти завжди

Хоч невдачі є  у нас на путі.
Щастя більше в сотні раз у житті.
Лиш надію золоту не втрачай,
З нами пісню цю співай.
Ти співай, ти співай.
  Приспів
Виразне читання.
Прослуховування аудіозапису.
Бесіда: 
Чи сподобалась вам ця поезія?
На що здатні наші мрії?
Чого не варто втрачати ніколи?
До чого закликає нас автор?
Який настрій викликала у вас ця пісня?
Що спільного між поезіями «Дитинства світ» та «Треба мріяти завжди»?
4.  Завдання пошуково-дослідницького характеру.                                        
Поєднайте приклади художніх засобів з їх визначенням.
Вправа «Літературознавча хвилинка».                                                                      
Ми вже з’ясували, що таке епітет та метафора, ще повинні дати визначення поняттям рефрен та гіпербола.
Рефрен  – це повтор останніх слів чи рядків у строфі.
1. Тепло було у душі;
Відступлять холоди А Епітет
2. Надія золота;
Похмурі, сірі дні Б Рефрен
3. Треба мріяти завжди,
Треба мріяти завжди В Гіпербола
4. Щастя більше в сотні раз
у житті Г Метафора
Гіпербола – це перебільшення для посилення виразності й підкреслення сказаної думки. Наприклад: я говорив це тисячу разів, височенний як дуб.

Відповіді: 1 – Г, 2 – А, 3 – Б, 4 – В.
5.   З’ясуйте особливості римування поезії, визначте римування однієї зі строф:
Най на вулиці мороз, ще й  дощі,   (А)                                                                      
Треба, щоб тепло було у душі.         (А)                                                                              
І тоді в похмурі дні, сірі дні,              (Б)                                                                          
Ми співаємо пісні, ось такі пісні.      (Б)
Римуються: 1-2 – рима неточна, 3-4 – рима точна. Римування: аабб – суміжне.
6.   Вчимося творити
І група – скласти сенкан до слова дитинство, ІІ група – скласти рекламу до пісні «Треба мріяти завжди».
ІV.   Підбиття підсумків уроку.
Проблемне запитання.
А як ви гадаєте, чому багато поезій Н. Погребняк легко стають піснями? ( Відповідь у її словах, взятих за епіграф до уроку: «Тобою, музико, завжди живу,                                                                 Своєю музою тебе зову»).

Учитель. Так, дійсно. Ніжні й мелодійні вірші поетеси, здається, самі просяться на музику. Тож не дивно , що її пісні відомі не лише в Тульчині, а й по всій Вінниччині та далеко за її межами.
Рефлексія.  Відтвори за автором.
Я знов малюю світ романтики й  …  (любові)                                                                                        Я знов малюю світ добра, краси й  …    (пісень)                                                                                 Блакитні вечори, світанки …           (веселкові)                                                                          Малюю кольоровий …            (день).
V.   Оцінювання знань учнів.
VІ. Домашнє завдання.
Намалювати малюнок «Моя мрія».
Написати відгук-враження  про пісні Н. Погребняк.

1 коментар:

  1. Я розлучилася з чоловіком три роки тому. Між нами не було спілкування. Сім’ї та друзі порадили мені забути про шлюб і продовжити своє життя. Я не хотіла виходити заміж за когось іншого, тому що в глибині душі я все ще люблю свого чоловіка. Я настільки страждав від болю і розгубленості, що прочитав в Інтернеті рекомендацію про те, як доктор Алаба возз’єднав розірваний шлюб за допомогою своїх духовних сил. Я продовжував читати стільки свідчень про те, як він допоміг покінчити з розлученням і відновити колишніх коханих людей, і моя віра відновилася. Я повинен негайно зв’язатися з доктором Алабою через кілька хвилин, він відповів мені і дав вказівки, що робити, після того, як я виконала необхідну вимогу через два дні після ритуалу, заклинання змінило моє життя навколо мого чоловіка, щоб я більше не спілкувався зі мною. Два роки дзвонили мені серед ночі з плачем і вибаченнями, що це робота демонів, тому я все ще вражений цим дивом, тому прощаю його. Тепер мій шлюб у рівновазі. Ритуал Дралаби спрацював чудово, а шлюб міцніший, ніж раніше, і ніщо не може розлучити нас знову. Я відвідав стільки сайтів, де шукав допомоги, і це було безнадійно, поки я не зв’язався з Дралабою, справжнім чоловіком, який допоміг мені відновити розірваний шлюб, якщо у вас є така проблема у вашому шлюбі, ви хочете, щоб ваш чоловік чи дружина знову полюбили вас . , У вас є хтось, кого ви любите, і ви хочете, щоб він або вона полюбили вас у відповідь, у вас є виклик у вашому житті, шаблон заклинання доктора Алаби - це рішення та відповідь на вашу проблему, whatsapp / viber з його номером телефону: +2349039885856, зв’яжіться з ним сьогодні, надіславши електронний лист на dralaba3000@gmail.com Не дозволяйте нікому забирати від вас дружину

    ВідповістиВидалити